Startpagina

donderdag, juli 08, 2010

WK Finale 7 juli 1974 ---- Altijd weer die Duitsers...

Waar was jij tijdens................?

Ik was in Nes, Westdongeradeel waar ik mijn zomervakantie doorbracht in een vrijstaand huis vlakbij de noordelijke zeedijk van Friesland met aan de andere kant het Waddengebied. Het was op loopafstand van de dorpen Paesens en Moddergat die later beroemd zouden worden door uitzendingen van de VPRO.

Het huis had nog veel authentieke details behouden, waaronder een bedstede in de voorkamer. In deze voorkamer keken we met een man of tien naar de finale van het WK voetbal 1974. Achteraf een mooi gezicht, fanatieke supporters rondom een kleine zwart wit tv. Ik denk dat ik van deze finale later meer details heb gezien dan die middag.

Hoop, maar ook angst en vrees, wisselden elkaar af en ook deze wedstrijd was pas gespeeld na het laatste fluitsignaal. We waren er ingetuind zei Kuiphoff en toen al konden we vermoeden dat deze gebeurtenis zou uitgroeien tot een nationaal trauma van ongekende omvang. We waren immers de beste......

In 1988 poetsten we iets van dit trauma weg, maar met de voetbalsfeer richting oosterburen zou het nooit meer goed komen.

Na de eerste schokgolf van diepe teleurstelling hebben we toen maar een bal uit de schuur gehaald en de jassen neergelegd op het grasveld achter het huis. Het enige dat we konden verzinnen was een potje voetbal, inclusief het oefenen van de schwalbe, een fenomeen dat in 1974 werd geboren. Dat Holzenbein jaren later heeft bekend dat hij de boel had besodemieterd, kon onze stemming toen niet verbeteren. We waren ontgoocheld, geknakt en bedrogen......

Het kon niet anders, 1974 schreef ik bij als rampjaar. Naast allerlei andere roerige gebeurtenissen in mijn persoonlijk leven, kon ik dit er niet nog even bij hebben..........
 

Geen opmerkingen: