Startpagina

vrijdag, september 09, 2011

Waar was jij op 9/11?

Juli 1982 was ik in het WTC te New York, 110 verdiepingen in 110 seconden met de speedlift.

Het was al wat later in de middag en er stond te veel wind om het dak op te mogen. Jammer, maar helaas. Ik zat binnen op een bankje op 440 meter hoog en keek tussen mijn knieën door naar beneden. Het enorme raam bestond uit glas tot de vloer, toen nog heel apart, tegenwoordig zie je het zelfs in saaie kantoorgebouwen van een saaie Belastingdienst in Apeldoorn. Gigantisch, zeker voor iemand die echt niet op een ladder durft van 8 meter... Ik zag beneden het eiland in de Hudson liggen dat is ontstaan na het aanleggen van de parkeergarages, ze moesten ergens met de uitgegraven grond heen.

Toen we beneden kwamen, stonden we in de hal en die was zo enorm... In 2001 herkende ik de hal direct toen ik er brandweermannen zag staan (in een toevallige 9/11 documentaire van twee Franse broers die de brandweer van New York - ladder 1 - kwamen filmen). Zij gingen op 9/11 proberen de branden in de WTC Towers te blussen.  Dappere kerels die volgens mij al wisten dat het onbegonnen werk was. De hal was al vergeven met stof en er kwamen honderden mensen in pak en met attachékoffer naar beneden via de trappen. Op de binnenplaats van het WTC hoorde je al een indringend "plop" geluid van lichamen die tegen de grond aan smakten. Mensen die van grote hoogte naar beneden waren gesprongen in pure wanhoop, op de hielen gezeten door 75000 liter brandende kerosine. 

Ik had na mijn bezoek in 1982 al een indruk hoe gigantisch dit gebouw was, later hoorde ik van een gids dat er op 1 werkdag ongeveer 25.000 mensen werkten per toren en dat er op 1 dag wel 30.000 bezoekers binnen konden zijn. Dat betekent een totaal van ca 80.000 mensen in 2 torens. Dat is de totale populatie van Leidschendam-Voorburg in 2011.

Ik was toevallig thuis op 9/11 en deze getallen spookten direct door mijn hoofd toen ik CNN aanzette nadat iemand op internet had getypt dat "er een vliegtuig tegen het WTC was aangevlogen". Ik dacht direct aan gigantische aantallen slachtoffers toen ik de rook uit de North Tower zag komen. Het mooie weer (hoop mensen vrij of later op het werk), ontruimingsoefeningen na een bomaanslag in 1993 in de parkeergarage door een voorloper van Al-Qaida, en het optreden van brandweerlieden hebben gigantisch veel mensen het leven gered.

De inslag van het tweede vliegtuig heb ik live gezien en was te bizar om het te kunnen bevatten.

Ik ben weken van slag geweest.

In 2005 gingen we vlak voor de kerst een paar dagen naar New York en natuurlijk ook naar Ground Zero. We keken met respect naar de plaquette voor alle omgekomen brandweerlieden vlak naast de brandweerkazerne Ladder 10 en dronken daarna iets in de Ierse pub in dezelfde straat. Het is geen toeval, veel brandweerlieden in het noordoosten van de VS zijn van Ierse afkomst.

Later tijdens dit bezoek liepen we in feite de ontsnappingsroute van 9/11 via Brooklyn bridge. In lower Manhattan realiseerden we ons hoe die gigantische stofwolken door de smalle straten moeten hebben geraasd. Pas als je echt ter plekke bent kun je er een goed beeld bij vormen. Het blijft bizar.

Geen opmerkingen: