Startpagina

maandag, mei 14, 2012

Amsterdam, het blijft tobben met die stad

Hij is weer leuk, het is altijd leuk om te dollen met wat ambtenaren, en dan vragen ze zich nog af waarom iedereen het wel prettig zou vinden als het ambtenarenbestand in Nederland zou worden gedecimeerd. Ik zou zeggen, we gaan weer smullen mensen:

---------------------------------------------------

eerste mailtje aan het Stadsarchief van Amsterdam:


Hi,

Ik ben bezig met stamboomonderzoek voor mijn familie, de familie X.

Ik vind het belachelijk dat ik ook voor de online inzage van
documenten moet betalen, in Rotterdam is dat gewoon gratis!!!!

Dat je voor een download iets moet bijdragen, ok, maar dat ook voor de inzage geld wordt gevraagd vind ik een bijzonder slechte service.

Met vriendelijke groet,

--

---------------------------------------------------

Het antwoord:


On 14 mei 2012, at 09:52, Stadsarchief Amsterdam Archiefbank wrote:

Geachte heer .......,

De reden van het betalen voor scans (en voordat er gelezen kan worden)
is dat het Stadsarchief Amsterdam de levering van scans uit de
Archiefbank gelijk stelt aan het leveren van reproducties, zoals
bijvoorbeeld de aanschaf van kopieën op studiezaal. In ons
Informatiecentrum kunt u alle scans gratis bekijken.

Vriendelijke groeten,
.............
Archiefbank Stadsarchief Amsterdam
mailto:archiefbank@gaa.nl
http://stadsarchief.amsterdam.nl/

--------------------------------------------------

Mijn laatste mailtje in deze kwestie:


Mevrouw ..........,


Dank voor uw reactie.

Het Stadsarchief van Amsterdam is bezig met het ontsluiten van de collectie op het internet en dat is natuurlijk bijzonder nuttig in onze digitale tijd. Ik juich deze ontwikkeling toe. Ik heb zelf al vele foto's kunnen inzien van o.a. mijn geboortehuis in Amsterdam bij de Beeldbank.

Ik snap dat u deze regels voor inzage in genealogische gegevens niet zelf heeft verzonnen, dus mijn kritiek is zeker niet aan u persoonlijk gericht, maar er moet me toch nog even iets van het hart.

Waarom is inzage ter plaatse wel gratis en inzage op het internet niet?

Het zijn EXACT dezelfde handelingen. Waarom digitaliseert Amsterdam eigenlijk, om er rijker van te worden? Ik heb het geluk in de buurt van mijn geboortestad Amsterdam te wonen, maar wat doet iemand die in bv Singapore woont? Mag die dan een kapitaal betalen voor inzage?
Kortom, dit raakt echt kant noch wal.

En dan nog, ik kan NIET van te voren bepalen of een scan nuttig is voor mij, dan moet ik eerst betalen en daarna kom ik er achter dat er niks op staat, of onleesbaar, of .....

Het is eigenlijk de zoveelste keer dat de ambtenaren van mijn geliefde geboortestad weer eens iets verzinnen dat ik niet logisch kan uitleggen aan de mensen die mij dierbaar zijn. Het is echt weer te stom voor woorden.
Als ik naar de Vijzelstraat kom kan ik gratis de gehele collectie omwoelen, maar als ik thuis zit achter mijn mooie computer moet ik betalen.

Ik zal deze mailwisseling publiceren op mijn persoonlijke weblog, dan kunnen mijn lezers weer meesmullen met de gekte die ontstaat vanuit een losgeslagen bureaucratie.......


Met vriendelijke groet,

....................

Geen opmerkingen: