Startpagina

dinsdag, augustus 10, 2010

Fokker Aircraft BV Amsterdam - deel1

Door omstandigheden moest ik al mijn diploma's en certificaten weer eens lichten en gelijk met al dat papier haalde ik ook allerlei andere bijna vergeten spullen mee naar boven. Fotomateriaal en nog wat papieren relikwieën van een van mijn oude werkgevers, Fokker Aircraft BV in Amsterdam.
Er is veel over die tijd te vertellen, 5 reorganisaties in 5 1/2 jaar (1990 - 1996) bijvoorbeeld, maar ik herontdekte vanmiddag het mooie fotomateriaal dat ik had veiliggesteld toen de tent op 15 maart 1996 failliet ging.

Je moet dingen niet overdrijven soms, maar ik denk dat ik het gevoel met vele ex-werknemers deel dat we daar een prachtige tijd hebben meegemaakt. Ik werkte in de IT maar ben zelden met tegenzin van huis vertrokken. 

Ik denk dat ik de Fokker Aircraft Alumni een plezier doe met dit materiaal. We beginnen maar eens met de eindlijn op Schiphol Oost, waar ik nog wel eens langs wandelde in de pauze. Een wonder hoe de monteurs een vliegtuig in elkaar zetten, ik heb wel eens horen vertellen dat het ging om ongeveer 200.000 losse onderdelen. Het was fascinerend om een vliegtuig te volgens vanaf de eerste handelingen (vleugels) tot een bijna gereed product op het laatste station.

Je ziet hier de eindlijn van de Fokker50.


Hier staat een serie vliegtuigen voor 1 klant, kijk maar naar de staarten.

Geen opmerkingen: